Thursday, February 19, 2009

Dulu...si muda mudi teratur jalannya...hidup si gadis sunti di selubungi kemurnian diri..diselubungi kesucian dirikini hancur ditelan arus,arus masa yang deras berubahmembuat mereka lupa untuk berjalan dengan teraturmembuat mereka lupa apa itu sucibegitu berbezanya dunia zaman dahulu dan sekarang...

lihat bagai tak kenal kenajisan si teruna sekarang...padahal dulu..si teruna terkenal dengan sifat tanggungjwb yang setinggi gunung..sifat kelakian yang tidak disia-siakan..malah di gunakan untuk menyara hidup harmoni..tapi kini..lihat...keadaan semakin menyimpang...menyimpang jauh ke sisir jalan...

di manakah perginya kemasyuran harga diri??harga diri?bukankah harga diri lambang kehormatan seorang insan?bilamana harga diri di racuni..apakah lagi kebanggaan yang ada dalam sanubari seseorang itu??malu...maluuu...hanya rasa ingin lenyap,hanya rasa ingin terbang jauh ke angkasa..

melepaskan segala kekesalan yang menyesakkan,kini tiada lagi insan yang sedar akan kewujudan harga diri yang tak ternilai..langsung lupa pada harga diri yang harus di hiasi,bak indahnya malam dihiasi bintang yang bergemelapan,remaja kini sesat dalam terang,mencari sesuatu yang membinasakan..membawa diri hanyut ke dalam lembah yang berbisa..

masih lagi tidak disedari bahawa kini tiada lagi keindahan dunia remaja, yang penuh dengan keindahan sopan santun budi bahasa yang semakin ditelan badai syurga dunia..haii sudah pergi..sudah pergi sifat ketimuran itu..kini jauh meninggalkan kita…apa yang tersisa??hanyalah kejatuhan demi kajatuhan dlm setiap jiwa muda mudi kita.. diracun melalui minda ditikam kedalam jiwa,tercemar dengan keseronokkan duniawi..

dirasakan diri bagai bidadari yang terbang bebas di udara..sedangkan diri sebenarnya semakin hanyut ke lembah gelap…lembah yang terdalam sekali,hidup dirasa bagai kosong gembira cuma sementara,tidak lansung mereka sedar bahawa jiwa mereka sudah ranap terbakar..terbakar dijilat dosa,hati kosong bagai tiada lansung semangat dijiwa tiada langsung semangat dijiwa,semangat yg hilang sukar dicari gantinya,walau digali sampai ke pusat bumi..walau di cari sampai ke hujung semesta..

semangat tetap tak ada galang gantinya..untuk apa dicari semangat itu??sedangkan diri sendiri yang menhalaunya pergi..diri sendiri yang membuang kehormatannya???diri sendiri yang membuat onar??penyesalan tiada bererti sudah..penyesalan itu yang menghantui jiwa..bagai bayang2 yang mengekori setiap langkah kotor yang di cipta..remaja kini tidak pernah dewasa,pemikiran jijik di setaip sudut minda,ibu dan bapa bukan lagi kekasih selamanya,sanggup mereka membuang jauh dari jiwa..hati yang kusut mencipta derita,sengsara dirasa walau gembira luarnya..

hidup mereka tidak lagi sempurna,sebagai insan yang punyai fikiran..logik lagaknya berfikir sebelun bertindak,elakkan setiap langkah yang sumbangjarakkan diri dari ancaman arus duniapertarungn bakal menjadik seruantara keinginan dan kehendaknamun..haruslah bijak mengatur langkah..jangan tersungkur jatuh sudah..

akal fikiran tidak lagi jelas,ditemani nafsu yang menjalar,akal yang mengawal kini menjadi lemah,nafsu yang dikawal kini menjadi bebas..bebas mengusai jiwa yang kosong,bebas mengusai minda yang lopong,nafsu kini dibuat teman sebagai teman hidup seharian..

hidup mereka menajdi tak keuran kerana mengikut nafsu yang mengusa fikiran,hidup mereka menajdi tak keuran kerana mengikut nafsu yang mengusai fikiran,kenapa ini boleh terjadi??adakah ini yang kita hendaki??tanah air sudah lama merdeka luka darah sudah pulih sepenuhnya..hidup yang disangka aman disini sebenarnya tidak seperti yang kita ingini..

pelapis negara yang harus kita sanjungi,kini hancur didepan mata..hancur berderai bersama jasad dan jiwa..bagai karang terdampar di tepi pantai,tampaknya kelihatan tidak bermaya,tidak lagi boleh di semai..tapi..apa nak dikata..itu lah dia ragam muda mudi yang seringkali lalai dan alpa dengan dunia ciptaan sendirinamum sedihnya..muda mudi kita lupa akan makna sebenar realiti hidup..

No comments:

Post a Comment